Fotografia nocturna
19.10.2009
Fotografia nocturna se supune acelorasi reguli ca si cea din timpul zilei - cu alte cuvinte, in realizarea ei trebuie sa tineti cont de apertura, viteza obturatorului si sensibilitatea la lumina - impinse de obicei la extrem.
11812 afisari 6 Rating (6 voturi) 30 min
Acest tutorial a fost publicat in
Photo Magazine, septembrie 2009

Fotografia nocturnă se supune aceloraşi reguli ca şi cea din timpul zilei – cu alte cuvinte, în realizarea ei trebuie să ţineţi cont de apertură, viteza obturatorului şi sensibilitatea la lumină – împinse de obicei la extrem. Din acest motiv, diversitatea fotografiilor de noapte este strâns legată de tehnologie. Înainte de apariţia camerelor digitale, fotografia pe film necesita o expunere îndelungată pentru a menţine un câmp de profunzime potrivit, iar uneori zgomotul din imagine depăşea limita admisă.  Din fericire, camerele digitale moderne pot depăşi aceste inconveniente, şi, în plus, imaginile pot fi revizuite imediat pentru a observa dacă rezultatul este cel dorit.

Cu toate acestea, există anumite limitări pe care fotografia nocturnă digitală nu le poate surclasa. În mod inevitabil, orice fotografie este rezultatul unui compromis între câmpul de profunzime, timpul de expunere şi zgomot.

Pentru a realiza fotografii nocturne, aveţi nevoie în primul rând de o cameră digitală care să permită menţinerea obturatorului deschis cât mai mult timp, între 3 şi 30 de secunde. Dacă aveţi un manual, verificaţi specificaţiile camerei dumneavoastră.Vitezele disponibile pentru obturator vor fi prezentate în chip de interval, de exemplu 30 sec. - 1/2,000 sec.

Dacă vreţi să lucraţi serios în fotografia nocturnă, atunci achiziţionaţi o cameră digitală care să permită cea mai lungă viteză posibilă a obturatorului, şi chiar modul Bulb.

Luminozitatea scenei

În acelaşi mod în care dacă fotografiaţi în timpul zilei trebuie să ţineţi cont de poziţia şi unghiul sub care se află soarele, noaptea trebuie să aveţi în vedere luna. Dacă aceasta se află într-o poziţie joasă, umbrele obiectelor vor fi mai lungi, după cum dacă se află sus pe bolta cerească, umbrele vor fi mai mici şi mai accentuate.

Un alt factor ce influenţează luminozitatea lunii este faza în care se află. Dacă este lună plină, puteţi încerca să reduceţi timpul de expunere şi să măriţi câmpul de profunzime, în timp ce o noapte fără lună va face ca stelele să apară mai luminoase. În plus, trebuie să aveţi în vedere că în scenă pot apărea şi alte surse de lumina artificială.

Obţinerea expunerii potrivite poate fi dificilă. Începeţi cu o apertură f/2.0 şi o viteză de 30 secunde la ISO100, apoi ajustaţi în funcţie de rezultatul obţinut.

Fotografie realizata de Monica Marcov

Un alt factor important este mişcarea sursei de lumină. Deoarece timpul de expunere pentru fotografiile nocturne este mai mare, este posibil ca luna să se deplaseze semnificativ în acest interval. Aceasta va estompa umbrele, dar dacă deplasarea este prea mare, lumina nu va mai părea dirijată, ci difuză.

În plus, scenele ce includ luna pot fi afectate de mişcarea acesteia. La fiecare 2 minute, luna se deplasează cu o distanţă egală cu diametrul său, deci forma ei poate fi alungită în imaginile cu timp de expunere prea mare.

Traiectoriile stelelor

Chiar dacă timpul de expunere nu este îndelungat, este posibil ca mişcarea stelelor să fie vizibilă în fotografie. Cu cât distanţa focală este mai mare şi scena se află mai departe de Steaua Polară, cu atât stelele vor părea că se deplasează mai mult. Aceasta poate crea un efect interesant, dar dacă scena dumneavoastră trebuie să sugereze nemişcare şi linişte, cu siguranţă veţi dori să eliminaţi această problemă.

Pentru o distanţă focală obişnuită de aproximativ 28-50 mm şi un timp de expunere ce nu depăşeşte 15 – 30 secunde, mişcarea stelelor nu ar trebui să vă încurce. Dacă doriţi să capturaţi traiectoriile stelelor, atunci măriţi apertura şi sensibilitatea la lumină (ISO 200-400).

Fotografie realizata de Marius Donici

Moduri de fotografiere

Pentru ca o imagine să poată fi capturată de către senzorul unei camere digitale, acesta din urmă necesită expunerea la lumină. Însă, noaptea, lumină este insuficientă pentru a realiza o expunere potrivită. Probabil aţi observat că dacă activaţi modul Auto(A) sau Program Auto(P), fotografiile rezultate sunt prea întunecate, deşi viteza obturatorului poate varia între 10 secunde – 1/2000 secunde, de exemplu. Aceasta se întâmplă deoarece, la numeroase camere digitale, spectrul de viteze ale obturatorului nu este disponibil în întregime în modul Auto. Probabil că cea mai joasă viteză a obturatorului în acest mod de lucru este de aproximativ 1/3 sec.

De obicei, această valoare nu este suficientă pentru o fotografie nocturnă. Pentru a accesa toate vitezele obturatorului, schimbaţi modul de fotografiere în Shutter-Priority, sau chiar Manual.

Focalizarea şi câmpul de profunzime

Focalizarea potrivită este esenţială deoarece aperturile mici sunt deseori nepractice, astfel încât riscaţi setarea incorectă a câmpului de profunzime. Pentru a complica şi mai mult lucrurile, scenele de noapte au rareori suficientă lumină sau contrast încât să permită focalizarea automată.

Fotografie realizata de Monica Marcov

Din fericire, există mai multe modalităţi în care puteţi rezolva această problemă. Una dintre ele este să focalizaţi utilizând o sursă de lumină aflată la o distanţă aproximativ egală cu cea faţă de subiect.

Dacă vreţi să setaţi focalizarea la infinit, îndreptaţi camera către lună, focalizaţi, apoi reveniţi asupra scenei. Ca alternativă, puteţi utiliza o lanternă cu ajutorul căreia să luminaţi subiectul în timp ce focalizaţi.

Dacă toate aceste metode vi se par nepractice, puteţi focaliza manual folosind marcajele de distanţa de pe lentilă. 

Factorul ISO

În general, veţi folosi un factor ISO cât mai mic (80-100) pentru cea mai bună calitate a imaginii. Dar dacă la expunerea maximă posibilă de care dispune aparatul dumneavoastră, imaginea ar ieşi tot prea întunecată? În acest caz, puteţi mări sensibilitatea senzorului de lumină la un ISO mai mare. Totuşi, nu uitaţi că mărirea nivelului ISO creşte şi zgomotul din imagine.

Balansul de alb

Este posibil ca balansul de alb în mod automat să ducă la rezultate inconsistenţe. Pentru început, puteţi încerca setările predefinite ale camerei, astfel încât să obţineţi imagini similare. Acest lucru vă va ajuta la procesarea ulterioară a imaginilor, chiar dacă utilizaţi formatul RAW.

Fotografie realizata de Monica Marcov

Alegerea naturală este modul Tungsten, deşi nu este neapărat cea mai bună soluţie pentru scena pe care vreţi să o capturaţi. În cazul în care fotografia cuprinde mai multe surse de lumină, utilizaţi-o pe cea mai puternică pentru a realiza balansul de alb.

Vizorul

Datorită luminii insuficiente, utilizarea vizorului poate fi problematică. Chiar dacă intenţionaţi să fotografiaţi cu o apertură mică, o lentilă cu apertură cât mai mare poate creşte luminozitatea, astfel încât să puteţi compune scena. Puteţi alege diferite aperturi utilizând butonul „Depth of field preview”, localizat de obicei în partea de jos a lentilei.

Declanşatorul şi controlul la distanţă

O altă caracteristică pe care trebuie să o aveţi în vedere este declanşatorul automat, sau, ideal, un dispozitiv de control la distanţă al camerei. Scopul este acela de a vă permite declanşarea fără a provoca vibraţii nedorite.

E posibil ca aparatul dumneavoastră să nu dispună de un dispozitiv de control la distanţă, dar aproape toate camerele au un declanşator automat. De obicei, declanşatorul numără invers 10 secunde. În plus, anumite camere asigură, în mod adiţional, un declanşator automat de 2 secunde, ceea ce înseamnă că nu va trebui să aşteptaţi atât de mult.

Fotografie realizata de Marius Donici

Trepiedul

Un accesoriu de care veţi avea nevoie cu siguranţă este trepiedul. Deoarece obturatorul trebuie să stea deschis pentru mai mult timp, camera trebuie să fie menţinută în poziţie foarte stabilă, altfel veţi avea parte de imagini neclare.

În concluzie, pentru a obţine efectul dorit, va trebui să realizaţi mai multe fotografii pentru diferite viteze ale obturatorului şi combinaţii de apertură. Nu vă descurajaţi dacă nu obţineţi de la început imaginea ideală, tot ceea ce trebuie să faceţi este să încercaţi diferite combinaţii, până când veţi fi mulţumit(ă) de rezultat.

Copyright © 2008-2010 E-LEARN.ro. Toate drepturile rezervate. Conceput si realizat de Neokinetics Software.