E-learn.ro
Panou utilizatori
Utilizator Parola
Creeaza cont nou    Recupereaza parola
Login
Newsletter
Introdu adresa ta de email
Inscrie-te
Inchide panoul de utilizatori
Add to Google

Tutoriale Fotografie

Descarca toolbar

Toolbar E-learn.ro Facebook Twitter

MEDIA  /  Fotografie  /  Culori (3)

Conversia unei fotografii color in alb-negru

12.07.2008
Conversia unei fotografii color in alb-negru

Convertirea unei fotografii digitale color intr-una alb-negru nu inseamna simpla desaturare a culorilor, si poate fi realizata astfel incat sa imite oricare dintre aspectele unei game largi create in urma folosirii filtrelor de culoare din fotografia alb-negru pe film.

Total vizualizari: 8966 8966 afisari   |   Comentarii  2   |   Rating   |   (10 voturi)   |   Timp necesar: 20 min 20 min   |   Nivel de cunostiinte necesar: Mediu  Mediu

Sursa:  www.cambridgeincolour.com  
Autor:  Sean T. McHugh
Adauga la tutoriale favorit Adauga la tutoriale favorite
Pagina:
1
comenteaza printeaza

Convertirea unei fotografii digitale color intr-una alb-negru nu inseamna simpla desaturare a culorilor, si poate fi realizata astfel incat sa imite oricare dintre aspectele unei game largi create in urma folosirii filtrelor de culoare din fotografia alb-negru pe film. O conversie care nu tine seama de culoarea si de subiectul de interes al unei imagini poate deteriora mesajul artistic, si poate crea o imagine stearsa sau careia ii lipseste registrul de tonuri.

Aceasta sectiune asigura informatii de fond asupra utilizarii filtrelor de culoare, si stabileste tehnicile de baza ale conversiei in alb-negru comparandu-le din punctul de vedere al flexibilitatii si facilitatii de utilizare.

FILTRE DE CULOARE PENTRU FILM ALB-NEGRU

Contrar a ceea ce s-ar putea presupune initial, fotografii traditionali in alb-negru chiar trebuie sa acorde o atentie deosebita tipului si distributiei culorii in tratarea subiectului lor.

Filtrele de culoare sunt adesea utilizate in fata lentilei pentru a bloca in mod selectiv anumite culori, lasandu-le pe celelalte sa treaca (similar modului in care sunt folosite filtrele de culoare pentru fiecare pixel intr-o matrice Bayer).

Culorile - histograma

Filtrele sunt denumite dupa nuanta culorii careia ii permit accesul, nu dupa cea pe care o blocheaza. Acestea pot bloca orice culoare, in afara de cele primare, cum ar fi rosu, verde sau poate bloca partial orice combinatie poderata a culorilor primare (precum portocaliu sau galben).

Selectarea atenta a acestor filtre permite fotografului sa decida ce culori produc tonurile cele mai inchise sau cele mai deschise.

CONTROLAREA TEXTURII SI A CONTRASTULUI

Exact precum in cazul unei fotografii color, fotografia alb-negru poate folosi culoarea pentru a face un subiect sa iasa in evidenta—insa numai daca au fost alese filtrele de culoare adecvate. Ia in calcul exemplul de mai jos, unde imaginea color originala pune papagalul rosu in contrast fata de fundalul aproape lipsit de culoare. Pentru a conferi un contrast similar cu fundalul in registru alb-negru, ar trebui ales un filtru de culoare care sa transpuna rosul aprins intr-un ton care sa difere semnificativ de fundalul gri-mediu.

Muta mouse-ul peste optiunile de dedesubt pentru a vizualiza cateva dintre posibilitati.


Ia aminte la modul cum filtrele rosu, respectiv verde fac papagalul sa para mult mai deschis, respectiv mult mai deschis decat fondul, respectiv, in timp ce o combinatie intermediara a celor doua culori face papagalul sa se armonizeze mai bine. De asemenea, de remarcat modul in care filtrul verde si cel rosu-verde accentueaza textura penelor, in timp ce filtrul rosu elimina discrepanta de ton dintre pene si pielea alba.

Culorile - histograma
Deci, care filtru de culoare este cel mai potrivit?
Acest lucru depinde de scopul imaginii, insa, in general, contrastul intr-o anumita zona poate fi intensificat prin alegerea unui filtru de culoare care sa fie complementar culorii zonei respective. Cu alte cuvinte, putem alege un filtru al carei culori se afla pe partea opusa culorii imaginii, in cadrul rotii culorilor. Daca am dori sa maximizam contrastul norilor cu cerul de culoare albastru cian, atunci un filtru galben-rosiatic ar atinge acest scop.

Desigur, se intampla foarte rar ca o imagine sa contina o singura culoare. Desi filtrul rosu de mai sus scade contrastul penelor, el ar duce exact la efectul contrar pe un cer albastru-cian. Conversia in alb-negru poate necesita prin urmare decizii de interpretare.

Imaginea de mai jos contine zone de rosu, verde si albastru; muta-ti mouse-ul peste fiecare filtru si remarca influenta acestuia asupra stancilor rosii, a coroanelor verzi si a marii albastre:


Observa schimbarile de contrast atat intre, cat si la interiorul zonelor de rosu, verde si albastru de mai sus. Rosul pur sau filtrele initiale de culoare rosie sunt adesea cel mai potrivite pentru peisaje, intrucat iti intensifica textura in cadrul zonelor care constituie o reprezentare a apei, cerului si a frunzisului. Pe de alta parte, filtrele de culoare pot determina un contrast mai mare am percepe vizual, sau pot inchide/lumina anumite zone in mod excesiv.

Se pot inchipui si alte posibilitati, din moment ce toate filtrele de culoare ar produce o suprapunere a celor trei imagini de mai sus (galbenul ar fi jumatate rosu, jumatate verde si zero albastru). Fiecare imagine ar putea deci necesita propria ei combinatie de filtrare rosie, verde si albastra, astfel incat sa intruneasca cantitatea dorita de contrast si registru de tonuri.

COLOR DIGITAL IN ALB-NEGRU

Convertirea unei fotografii digitale color intr-una alb-negru intrebuinteaza aceleasi principii ca si in cazul filtrelor de culoare in fotografia pe film, doar ca filtrele se aplica fiecaruia dintre cele trei canale de culoare in imagine digitala (vezi bit depth). Fie ca specifici sau nu acest lucru, orice tehnica de conversie trebuie sa foloseasca o anumita combinatie numerica a fiecarui canal de culoare pentru a produce o luminozitate pe scara de griuri. Anumite tehnici vor presupune autonom o combinatie, desi, cele mai puternice iti vor da control total. Fiecare implica un anumit cost de oportunitate intre putere si facilitate de acces, si astfel vei realiza ca anumite tehnici sunt cel mai bine adaptate doar anumitor sarcini.

MIXER DE CANALE

Unealta de mixare a canalelor permite utilizatorului sa controleze cat anume din cele trei canale de culoare (rosu, verde si albastru) contribuie la luminozitatea finala pe scara de gri-uri. Este, fara doar si poate, una dintre cele mai puternice metode de conversie in alb-negru, insa necesita o perioada destul de lunga pana la a putea fi stapanita, deoarece exista numerosi parametri ce necesita adaptare simultana.

Deschide aceasta unealta dand click pe Image>Adjustments>Channel Mixer in Adobe Photoshop. GIMP si multe alte programe de editare ofera de asemenea aceasta unelta, insa locatia meniului sau poate varia.

Culorile - histograma
Asigura-te ca ai dat mai intai click pe casuta din coltul stanga-jos, cu titlul "Monochrome" pentru conversia in alb-negru. Cel mai adesea, este bine sa efectuezi o cautare ai distributiei fiecarui canal de culoare, setand mai intai fiecare canal de culoare, individual, la 100%. Apoi, ajusteaza fiecare dintre cursoarele de control astfel incat sa produca o imagine care sa iti convina. Pentru un efect si mai accentuat, unele culori pot avea procentaje negative.

Suma dintre procentele alocate rosului, verdelui si albastrului trebuie sa fie de 100% pentru a mentine o luminozitate aproximativ constanta, desi luminozitatea generala poate fi de asemenea ajustata folosind cursorul de control "Constant" de jos. Daca scopul tau este acela de a imita luminozitatea pe care o percepe ochiul uman, seteaza: rosu=30%, verde=59% si albastru=11%.

STRATUL DE AJUSTARE CULOARE-SATURATIE

Aceasta tehnica este in special eleganta, deoarece permite aplicarea oricarui filtru de culoare din intregul spectru, prin simpla tragere a cursorului de control corespunzator culorii. Acest lucru iti permite sa evaluezi repede care dintre multiplele combinatii de filtre de culoare este cel mai adecvat, fara a avea neaparat unul in minte in momentul in care incepi. Necesita un pic mai mult timp de configurare decat mixerul de culoare, insa de fapt este mai rapid de folosit o data la locul potrivit.

Deschide imaginea in Photoshop si creeaza doua straturi de adaptare culoare-saturatie "Hue/Saturation Adjustment Layers" separat, urmand meniurile: Layers>New Adjustment Layer>Hue/Saturation...

Fiecare fereastra va fi denumita "Hue/Saturation 1 or 2", eu am pastrat in orice caz aceste nume de configurare pentru prezentul tutorial. Pe stratul de adaptare de sus (Saturation), seteaza modul de amestec la "Color", iar saturatia la minimul ei de "-100," aratat mai jos.

Culorile - histograma
Pe stratul de adaptare de jos, schimba cursorul de control "Hue" (nuanta, culoare) pentru a aplica oricare din cadrul spectrului de filtre de culoare. Aceasta este principala cale de control in vederea ajustarii aspectului cu ajutorul acestei tehnici.

Cursorul de control de saturatie poate fi de asemenea ajustat in cadrul acestui strat, insa de data aceasta el va finisa amplitudinea efectului de filtru pentru o anumita culoare data. Odata ce au fost efectuate toate adaptarile, imbina/aplatizeaza straturile pentru a le oferi un caracter definitiv.

Culorile - histograma
O tehnica alternativa care ar putea fi putin mai usoara este sa adaugi doar un strat de adaptare culoare/saturatie Hue/Saturation si sa schimbi culoarea insasi a imaginii. Pe de alta parte, aceasta actiune nu permite intoarcerea inapoi si schimbarea nuantei filtrului de culoare, daca aceasta nu mai exista in istoricul Undo al lui Photoshop (cel putin nu fara distrugerea inutila a adancimii bitilor — bit depth).

CANALUL GRADULUI DE LUMINA IN LAB MODE

Folosirea canalului de luminozitate in modul de lucru lab este rapida si usoara, intrucat efectueaza conversia bazandu-se pe valoarea de luminanta (stralucire luminoasa) din combinatia RGB a fiecarui pixel. Consulta tutorialul Histograma - intensitatea luminoasa si culorile pentru o lectura mai aprofundata pe marginea acestui subiect.

Mai intai, converteste imaginea in spatiul de culoare LAB dand click pe Image>Mode>Lab Color in Photoshop. Vizualizeaza canalul Grad de Lumina "Lightness" dand click pe el (asa cum se arata la stanga) in fereastra de canal. Daca nu este deja deschisa, fereastra de canal poate fi accesata dand click pe Window > Channels. Sterge atat canalul "a", cat si "b" pentru a pastra doar canalul pentru gradul de luminozitate ("a" si "b" se refera la interschimbarea rosu-verde si albastru-galben, sau "crominanta").

Culorile - histograma
Ia aminte la canalul gradului de luminozitate, care poate necesita ulterior adaptari semnificative de nivel, intrucat ar putea sa nu foloseasca intregul registru de tonuri al histogramei. Acest lucru se intampla deoarece necesita toate cele trei canale de culoare pentru a-si atinge nivelul maxim de decupare, prin opozitie cu doar unul dintre cele trei canale pentru o histograma RGB.

DESATURAREA CULORILOR

Desaturarea culorilor in cadrul unei imagini reprezinta cel mai simplu tip de conversie, insa rezulta adesea in rezultate neadecvate. Acest lucru se petrece din cauza ca nu permite controlul asupra modului de combinare a culorilor primare pentru a produce o anumita luminozitate a scarii de gri-uri. In ciuda acestui fapt, este probabil cea mai larg intrebuitata modalitate de conversie in alb-negru. In Photoshop, acest lucru este obtinut prin accesarea caii Image>Adjustments>Desaturate.

ALTE SPECIFICARI

De obicei, cele mai bune rezultate sunt obtinute atunci cand imaginea dispune de echilibrul corect de alb - white balance. Indepartarea petelor de culoare inseamna ca culorile nu vor mai fi pure, si astfel, rezultatele oricarui filtru de culoare vor fi mai pronuntate.

Orice conversie in alb-negru care foloseste o augmentare semnificativa in ceea ce priveste gradul de saturatie al culorii poate incepe sa manifeste influente artificiale , cum ar fi perturbatii crescute, decupaje sau pierderea detaliului texturii. Pe de alta parte, saturatiile de culoare ridicate inseamna si ca fiecare filtru de culoare va avea un efect mai pronuntat. Fotografiaza in RAW mode daca este posibil, deoarece imaginile 16-bit (pe canal) permit cele mai netede tonuri din scara de gri-uri si cea mai ridicata flexibilitate in folosirea filtrelor de culoare. De asemenea, acesta ne da posibilitatea de a configura echilibrul de alb pe aspectul alb-negru dorit.

Nu uita ca nivelul de perturbatii din fiecare canal de culoare poate varia, canalele de albastru si de verde avand cel mai mare si respectiv cel mai mic nivel de perturbatii. Incearca sa folosesti cat mai putin posibil din canalul albastru pentru a evita excesul de perturbatii.

Nivelurile si curbele pot fi folosite in conjunctie cu conversia in alb-negru pentru a asigura un mai mare grad de control asupra tonurilor si contrastului. Tine minte ca anumite ajustari de contrast pot fi facute doar prin alegerea unui filtru de culoare adecvat, din moment ce acesta ajusteaza contrastul relativ la interiorul si intre. De asemenea, trebuie avut grija la folosirea acestora deoarece chiar si un usor decupaj de culoare in oricare dintre canalele individuale de culoare poate deveni foarte evident pe alb-negru (in functie de care canal(e) este/sunt folosite pentru conversie).

In plus, exista si un numar de plug-in-uri anexe pentru Photoshop, care ajuta la automatizarea procesului de conversie, si asigura optiuni aditionale, cum ar fi conversie sepia sau adaugarea granulatiei de film.

Pagina:
1
comenteaza printeaza
Alte tutoriale Fotografie:
Noteaza acest tutorial
Rating tutorial
 
(10 voturi)
Pentru a nota acest tutorial, trebuie sa fii logat!
COMENTARII (2) spune-ti parerea
liraxy , Duminica, 14 Iunie 2009
#2

multumesc celui ce a scris aceste randuri ..... sunt de mare ajutor celor ce vor cu adevarat sa faca ceva bun ;) pt mine au venit exact in timp. multumesc inca o data .

Raporteaza acest comentariu ca injurios!
Ando , Marti, 15 Iulie 2008
#1

Pana acum pur si simplu ii faceam gray-ul, dar vad ca sunt mai multe aspecte de care trebuie tinut cont. Fain :)

Raporteaza acest comentariu ca injurios!
Posteaza un comentariu
Pentru a posta un comentariu, trebuie sa fii logat!
0 TOP UTILIZATORI* 0 0
Tutoriale scrise de claibornelara
claibornelara Rang utilizator claibornelara - Incepator
4160
Tutoriale scrise de kheops
kheops Rang utilizator kheops - Mediu
4084
Tutoriale scrise de ellarichards
ellarichards Rang utilizator ellarichards - Incepator
4070
Tutoriale scrise de mcuemica
mcuemica Rang utilizator mcuemica - Incepator
4045
Tutoriale scrise de emonclercheap
emonclercheap Rang utilizator emonclercheap - Incepator
3865
* Acest top reprezinta punctajele acumulate in ultimele 30 de zile.
Flash Gimp PSD Powerpoint Verilog COREL DRAW Outlook AJAX Python Excel Ruby on Rails Photoshop RoR XHTML Java Illustrator CSS Sony Vegas Fotografie Fireworks MySQL Vista Swift 3D JSON Bridge Action Script PHP SWF Word StyleSheet Dreamweaver Javascript HTML SEO Lightroom XML
Promovare:
Daca faci parte din comunitatea E-learn.ro si doresti promovarea acesteia, poti accesa pagina de promovare.
Arhiva newsletter:
Daca ai ratat un numar mai vechi, sau vrei sa revezi care au fost noutatile E-learn.ro la un moment dat, poti accesa arhiva de newslettere.
  Copyright © 2008-2013 E-LEARN.ro. Toate drepturile rezervate. Termeni si conditii.
Conceput si realizat de Neokinetics Software